Bästa sadeln för långritt?

Alldeles för mycket av min tid har de senaste veckorna ägnats åt sadelgrubbleri. Det finns ju så många olika sadlar och min resekamrat Russ har dessvärre ingen sadel tillägnat just långturer. Så vad skall man välja; med bom, med halv bom, bomlöst eller kanske en bladsadel?

Spontant känner jag att jag gärna hade ridit barbacka bara för att jag tycker att det är så mysigt, eller som alternativ nummer två; använt min egna underbara Gibson (”halv bom”):

Ingen av dessa alternativ har dessvärre möjligheten att fästa packning på sig, och det är i vår situation absolut nödvändigt. Men eftersom jag är väldigt förtjust i bomlöst har jag kikat på alternativ i den riktningen, men med packningsmöjlighet. Var faktiskt och kikade på en begagnad Barefoot-sadel i eftermiddags, men insåg att den nog var en (eller två?) storlekar för stor. Jag har dock i mina utforskningar förstått att det kanske inte är bästa alternativet för långritt?

Bladsadel är ju annars ett bra alternativ och något som används flitigt inom just distansridning, exempelvis den snygga Podiumsadeln. Dessvärre så tycker jag inte att den är bekväm för fem öre… Attans.

Ja ni, kanske slutar det hela helt enkelt med att jag rider 60 mil i Russ hoppsadel? Eller går brevid 🙂

Märkt , , , , , , , , , ,

5 tankar om “Bästa sadeln för långritt?

  1. helenatiderman skriver:

    Westernsadel! Bra för hästen att bära i många timmar (det är ju bladsadel), bekvämt för ryttaren att sitta i (dock måste man vara noga i inpassningen även för ryttare, alla westernsadlar passar inte alla ryttare), väldigt bra packmöjligheter (om man inte väljer en show-westernsadel utan mer en ranch eller liknande).

    • worldbyhorse skriver:

      Sant! Det är ju definitivt en bekväm sadel, gjord för att sitta i hela dagarna. Undrar bara vad Russ hade sagt om han fått en sådan på ryggen…

      • helenatiderman skriver:

        Tror inte det är några problem. Är hästen van att ha sadel på ryggen så brukar dom gilla westernsadlar. Det är ju inte bara bekvämt för ryttaren utan väldgt bekvämt även för hästen. En westernsadel har ju stora blad att fördela ut vikten på över hela ryggen. När vi ska bära en ryggsäck på en långvandring så vill vi gärna ha en med en bra ram i som hjälper oss att bära upp packningen istället för att bara ha en liten tygväska med alla grejer i. Detsamma gäller hästen, en westernsadel fördelar trycket och hjälper hästen att bära upp ryttaren.

  2. Camilla skriver:

    Prova och rid barbacka när du vet att det inte är så långt så att du måste ha packning, vet ja! Du kanske tycker det är jättemysigt, du som har balans… :o)

Lämna en kommentar